Fortsätt vara aktiv under graviditeten

Fysiska aktiviteter stärker våra kroppar på flera sätt och vis. Och medan det finns stunder där vi hellre borde ta det lugnt, är de nio månader man gravid inte en av dessa perioder. Aktivitet under graviditeten har många fördelar, så länge man gör det rätt.

Aktivitet under första trimestern

De första tre månaderna av graviditeten kan många uppleva illamående och känna av de har lägre energi än vanligt. En promenad kan dock hjälpa att lindra vissa av dessa symptom. De som dock inte upplever några besvär under första trimestern kan på många sätt fortsätta vara aktiv som normalt, men undvik högintensiva pass. Även tidigt under graviditeten ska man inte känna sig utmattad efter träningspasset.

Aktivitet under andra trimestern

Mellan månad fyra till sex har kroppen börjat genomgå lite större förändringar och magen har växt på sig en del. Då lederna har blivit mjukare är det rekommenderat att undvika övning med stor krav på balansen. Och övningar där magen är i vägen kan också uteslutas. Träning för axlar och rygg är bra att arbeta in i schemat då det kan hjälpa till att undvika en del besvär. Nu kan det för övrigt också vara dags att köpa mer anpassade träningskläder om de vanliga börjar kännas obekväm. Det finns mycket bra alternativ därute idag.

Aktivitet under tredje trimestern

De sista månaderna räknas man till höggravid och man märker nog ganska snabbt att det finns en hel del övningar kroppen inte längre klarar av. Åtminstone inte utan obehag. Och obehag är något man i regel bör undvika. Har man tillgång till ett gym är maskinträning ett bra resultat då man lättare kan hålla sig stabil och fokusera övningen på ett specifikt område. Fortsätt gärna att träna ryggen, dels för hållningens skull, men även för att bättre kunna orka med alla lyft efter bäbisen anlänt.